Program a přednášející:
Nově: Rozšířené anotace a informace o přednášejících postupně uveřejňujeme na zde na facebooku.
9.00 | Vzdělání pro časy, do nichž jsme se nenarodili aneb Jakou školu našim dětem? Mgr. et MgA. Roman Černík |
Odkazy | |||
Vysokoškolský učitel na katedře pedagogiky Fakulty pedagogické Západočeské Univerzity v Plzni, učí i na Karlově univerzitě, externě vyučuje na pražské DAMU a brněnské JAMU. Na akademické půdě se zabývá cíleně tvořivostí, pedagogikou umění a estetickou výchovou, zabývá e také souciálním a organizačním kontextem výchovy a vzdělávání.
Roman Černík se dlouhodobě věnuje také kulturní politice, plánování v kultuře a komunitnímu rozvoji měst a obcí a neziskovému kulturnímu sektoru. Je autorem a spolutvůrce řady projektů site specific, autorem divadelních a paradivadelních akcí. Založil občanské sdružení Johan, které provozuje v Plzni kulturní a sociální centrum. V roce 2006 byl iniciátorem projektu Plzeň Evropské hlavní město kultury 2015 a spoluautorem vítězného kandidátského projektu. Cílem přednášky je seznámit posluchače se základními trendy a souvislostmi současného vzdělávání. Přednáška se bude věnovat otázkám aktuálním společenským kontextem (vzdělávání v postindustriální společnosti), proměně rolí vzdělávání v současné společnosti (informační společnost, společnost vzdělávání, sociální koheze). Pomocí přikladů i odkazu na stávající českou školskou legislativu se seznámíme s proměnami obsahu i forem v institucionálním školství (vzdělávací přístupy a programy, spolupráce s rodiči), nahlédneme na roli rodičů i municipalit v konstruování podnětného edukačního prostředí. V přednášce bude také využito pro argumentaci řada zahraničních i domácích příkladů. Přednáška je koncipována jako podnět ke společné diksusi. |
|
||||
10.00 | Podstata vztahu a komunikace v inovativním vzdělávání Mgr. Eva Mikešová |
||||
Eva Mikešová je lektorkou vzdělávacích kurzů pro rodiče a učitele, zejména kurzu Zkušeností k respektování (dříve také kurzu Respektovat a být respektován), poskytuje poradenství v oblasti výchovy a partnerských vztahů a vede rodičovské skupiny. Je také jednou ze zakladatelek plzeňské komunitní školy Koventinka. Její příspěvek nám osvětlí, jaká jsou rizika – stále ještě převažujícího – autoritativního přístupu, a nabídne jiné možnosti vztahování se (nejen) k dětem. Podíváme se na to, proč běžně používanými prostředky (jako jsou například tresty a odměny) nelze vybudovat u dětí zodpovědnost a samostatnost, proč si děti často ze školy tak málo pamatují, proč se některé chovají vzdorovitě a zda je užitečné vychovávat děti k poslušnosti. |
Eva Mikešová.cz Koventina.cz |
||||
11.00 | Vzdělávací program Začít spolu Mgr. Miroslava Škardová |
||||
Vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, obor Pedagogika, pracuje v organizaci Step by Step ČR, o. p. s. jako národní metodička, lektorka vzdělávacího programu Začít spolu. Je členkou řešitelské skupiny tvorby map učebního pokroku pro čtenářskou gramotnost (Projekt Pomáháme školám k úspěchu The Kellner Family Foundation) a autorkou tří dětských knih pro počáteční čtení. Spolupracuje s Novou školou o. p. s. v rámci projektu Brána ke vzdělávání: školní čtenářské kluby jako koordinátorka projektu pro Plzeňský kraj. V průběhu krátké prezentace budete mít příležitost seznámit se se základními principy a filozofii vzdělávacího programu Začít spolu, s organizaci práce, která je pro program charakteristická a budete moci shlédnout ukázku, která zachycuje běžný den ve třídě Začít spolu. V další části bude prostor pro zodpovězení Vašich otázek a sdílení zkušeností. |
|
||||
— pauza na oběd — |
|||||
13.00 | Hejného metoda a snad i trochu více Mgr. Lenka Bořánková |
||||
Nadšené pedagogy lze najít i v pošumaví. Lenka Bořánková učí na Základní škole Janovice nad Úhlavou, kde aplikuje pro výuku matematiky Metodu prof. Hejného. Je jednou z certifikovaných lektorů této metody a tak pomáhá šířit tento přístup k výuce matematiky mezi další pedagogy. Její příspěvek nebude pouze o matematice, ale pokusí se ukázat že u vzdělávání malých dětí všechno souvisí se vším. Přinese spoustu osobních zkušeností s prvky alternativních přístupů (mezi nimi i Začít spolu). Jak reagují děti na nové metody, čeho lze dosáhnout vyloučením některých ze setrvačnosti aplikovaných přístupů, jak na takovou výuku reagují rodiče... doufejme že na to vše vybude čas. |
Dobrá parta 2.A h-mat.cz |
||||
a poté (cca 13.50) |
beseda se všemi přednášejícími | ||||
Protože témata jednotlivých přednášek se prolínají, bude možné otázky, které se nestihnou prodiskutovat po jednotlivých příspěvcích otevřít při závěrečné besedě. Témata besedy určíte předně vy v hledišti. Rádi bychom také otevřeli i téma zavádění alternativních přístupů vzdělávání v našem regionu a v Klatovech speciálně. Účast přislíbili i zástupci města a věříme, že čas si najdou i pedagogové a ředitelé škol z Klatov, se kterými v současnosti jednáme. |